OtomobilForum

Yönetici
Yönetici
Katılım
17 May 2024
Mesajlar
126
Tepkime puanı
2
Konum
İstanbul
Marka
BMW
Model
3.20İ ED
Model Yılı
2016
Şehir içi ve şehirler arası trafiğin ayrılmaz parçası olan araçlar manuel ve otomatik vites olmak üzere iki farklı şanzıman seçeneğiyle üretilir. Otomatik şanzımandan farklı olarak manuel şanzımanlı araçlarda vites değişimi sürücü tarafından gerçekleştirilir. Kalkış sırasında ayak debriyajdan çekilirken, debriyaj pedalını kavrama noktasına getirmek gerekir. Kavrama işlemini gerçekleştirmeyi sağlayan debriyaj sistemindeki baskı balatadır ve kavrama yapılınca araç hareket etmeye başlar. Zaman içerisinde araçtaki parçalar aşınabilir ve sürüş konforunu olumsuz yönde etkileyebilen bir sorun olan kalkışta titreme durumu görülebilir.

Kalkışta Aracın Titremesi Problem midir?​

Araç sahipleri arasında “Araç 1. viteste kalkarken titriyor” şikâyetiyle servise başvuranların sayısı bir hayli fazladır. Araç 1.viteste kalkarken titreme yapıyorsa, bu dikkat edilmesi gereken bir problemdir. Araçtaki titreme, aracın farklı sistemlerinde sorunlar olduğunun bir göstergesidir. Sorunun kaynağı bulunmadığı ve sorun çözülmediği takdirde, daha ciddi problemlerle karşılaşılma riski kaçınılmaz hale gelir.

Kavrama Noktası Nedir?​

Manuel vitesli araçlarda debriyajın bırakılmasıyla birlikte motor gücünün tekerleklere tam olarak aktarıldığı an, kavrama noktası olarak adlandırılır. Bu noktaya gelince debriyaj diski ve volanın birbirini tam olarak kavramasıyla motorun gücü tekerleklere aktarılmış olur. Manuel araç sürücülerinin kavrama noktasını bulması çok önemlidir. Eğer kavrama noktası doğru şekilde bulunmazsa araç kalkışta titreme yapabilir, stop edebilir ya da debriyaj sistemi zarar görebilir. Peki, araba kalkarken neden titrer?

Kavrama Noktasına Geldiğinde Neden Titrer?​

Araba 1 viteste kalkışta titreme yapıyorsa, bunun pek çok farklı nedeni olabilir. “Araç kalkışta neden titrer?” sorusuna verilebilecek yanıtlardan bazıları şu şekilde sıralanabilir:

  • Araç motoru devreye girince yakıt enjektörü silindirlere yakıt püskürtmeye başlar. Ortaya çıkan ani yakıt akışı nedeniyle motor bloğu sarsılabilir ve araba kalkışta titreme yapabilir.
  • Araç pistonlarının arızalı olması ya da arızalanmaya başlaması durumunda araç kalkışında titreme sorunu yaşanabilir. Pistonların ani hareketi, motoru bir blok hâlinde sarsarak titreşime yol açabilir. Özellikle motor ilk çalışmaya başladığında yani devir düşükken piston hareketleri daha belirgin ve titreşim daha fazladır.
  • Bujiler arızalı olduğunda hem aracın geç çalışması hem kalkışta titreme sorunu yaşanması söz konusu olabilir. Aracın geç ya da sarsıntılı çalıştığı durumlarda, ateşleme sisteminde bir arıza olduğu anlaşılabilir. Bu durumda aracı servise götürmek, bujilerini söktürüp kontrol ettirmek ve buji değerlerini ölçtürmek gerekir. Temiz bujiler takılması, buji arızasından kaynaklanan kalkışta titreme sorununu çözümleyebilir.
  • Debriyaj sisteminde arıza olan araçlarda, aracın kalkışı sırasında titreme sorunu görülebilir. Debriyaj seti gerekli işlevselliği sağlayamıyorsa araç kalkarken titreme olur. Bu sorunun giderilmesi için debriyaj setinin değiştirilmesi gerekir.
  • Süspansiyon sisteminin görevi, sarsıntıları emmek ve aracın daha pürüzsüz bir şekilde hareket etmesini sağlamaktır. Zaman içerisinde, süspansiyon sistemindeki parçaların aşınması ya da hasar görmesi mümkündür. Bu durumda, araç hareket hâlindeyken direksiyon titreyebilir. Aracın süspansiyon sisteminin kontrol edilmesi ve sorunun buradan kaynaklandığı tespit edildiğinde tamir edilmesi, araç seyir hâlindeyken yaşanan direksiyon titremesi sorununu çözümlenebilir.
  • Arabanın motoruna temiz yakıt sağlayan yakıt filtresi, zaman içinde tıkanabilir ve yakıt akışını önleyebilir. Buna bağlı olarak araç kalkarken titreyebilir. Bu tür istenmeyen durumları önlemek için aracın yakıt filtresi düzenli olarak temizletilmeli, arızalıysa değiştirilmelidir. Aracın yakıt filtresi yağ servisi esnasında değiştirilmesi, motor performansını destekler.
 

Konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Üst