- Katılım
- 17 May 2024
- Mesajlar
- 127
- Tepkime puanı
- 2
- Konum
- İstanbul
- Marka
- BMW
- Model
- 3.20İ ED
- Model Yılı
- 2016
Akü Nedir?
Aküler, temel çalışma prensibi olarak, elektrik enerjisini kimyasal enerjiye dönüştürür, ihtiyaç durumunda tekrardan elektrik enerjisi sağlarlar. Taşınabilen güç kaynağı olmasıyla birçok alanda da ihtiyaç duyulan bir cihazdır. Otomotiv sektöründe de araçların enerji ihtiyacını olduğu marş basma, ışıklandırma, ateşleme gibi birçok işlem sırasında en önemli görevi üstlenen sistemdir. Sahip olduğunuz araç özellikleri ve kullanım amacı olarak en iyi aküyü kullanmak, sizlere hem işlerinizde güvenlik hem de yüksek performans sağlayacaktır.
Aydınlatma, enerji sağlama, araçların çalıştırılması gibi birçok işlevi olan akülerin çalışma prensibi olarak ihtiyaç duyulan alanlarda taşınabilen enerji sağlaması olduğunu belirtmiştik. Tüm bu farklılıklarla birlikte her alan için farklı olarak da tercih edilmektedirler. Otomotiv sektöründe kullanılan akü nedir sorusunu da bununla açıklayabiliriz. Aracın çalışması için motorun ihtiyaç duyduğu enerjiyi, araç aydınlatmasını sağlar. Bir diğer görevi de aracın çalışmadığı süre içerisinde elektrikli aracılara ihtiyaç duyulan enerjiyi verir. Bunu yaparken de işlem sırasındaki elektrik enerjisini kimyasal enerjiye dönüştürerek bir nevi kendini şarj etmektedir.
Akü üzerinde her biri 2 voltluk enerji üreten küçük yapılar bulunur. Aslında akü yapısı içerisinde bu yapılar, ihtiyaç duyulan enerji kapasitesine uygun olarak bulunur. Mesela 12 volt akü de bu yapılardan 6 adet bulunur. Akü yapısında pozitif ve negatif plakalar vardır. Bunlar birbiriyle bağlantılı olmayıp, diğer plakalarla köprü olarak bağlıdırlar. (+) ve (-) olarak dışa enerji bağlantısı oluştururlar. Bu yapılarda meydana gelen kimyasal reaksiyon sonucunda elektrik akımı oluşturulur. Akünün çalışma şekli olarak aslında birbiriyle bağlantılı birçok yapıyı içerdiğini söyleyebiliriz.
Akü Bittiği Nasıl Anlaşılır?
Akünün bittiğini anlamanın en belirgin işareti kontak anahtarı çevrildiğinde ve marşa basıldığında marş sesinin gelmemesi ve aracın çalışmamasıdır. Bu durumda gösterge ekranı ışıkları, önce yanıp sonra söner veya hiç yanmaz. Yine de tüm bunlar akünün bittiği anlamına gelmeyebilir. Akü bozulmuş veya şarjı azalmış, akünün ya da marş motorunun kabloları yerinden çıkmış da olabilir. Dolayısıyla öncelikle motor kaputunun açılıp kablo bağlantılarının kontrol edilmesi gerekir.
Kablolarla ilgili herhangi bir problem yoksa, akü bitme olasılığının üzerinde durmak gerekir. Tekrar marşa basıldığında, gösterge ekranının ışıkları sönük görünüyorsa muhtemelen akünün bitmek üzere olduğu veya şarja ihtiyaç duyduğu anlamına gelir. Aynı zamanda gösterge panelinde artı ve eksi kutup işaretleriyle yer alan akü ikaz lambası, marşa basıldıktan sonra yanıyor ve araç çalıştıktan sonra sönmüyorsa, aküyle ilgili bir sorun olduğu anlaşılabilir.
Genellikle servislerde voltmetre cihazıyla yapılan akü ölçümlerinde, akünün şarj olup olmadığı veya bitip bitmediği net olarak ortaya çıkar. Buna göre eğer araç çalışır haldeyken akünün voltajı 13V ila 13,5V civarlarındaysa akü şarj ediyor ve şarj dinamosunda sorun yok demektir. Araç motoru çalışmıyorken, akü 4 saat dinlendirildikten veya farlar 15 saniye boyunca açılıp kapatılıp akü üzerindeki statik elektriklenme alındıktan sonra, ölçülen voltajın 12,4 volttan büyük olması beklenir. Marşa basıldığında da 10 voltun altına iniyorsa, akünün bittiği net olarak ortaya çıkmış olur.
Akü takviye kablosu aracılığıyla gerçekleştirilen bu işlemde, kırmızı kablolar hem aküsü dolu olan hem de boş olan aracın aküdeki (+) kısmına, siyah kablolar da (-) kısmına bağlanır. Sırasıyla aküsü dolu olan araç ve boş olan çalıştırılır. Akım sağlanır. Takviye kabloları çıkartılırken ilk olarak aküsü şarj edilen araçtan başlanmalıdır.
Aküler, temel çalışma prensibi olarak, elektrik enerjisini kimyasal enerjiye dönüştürür, ihtiyaç durumunda tekrardan elektrik enerjisi sağlarlar. Taşınabilen güç kaynağı olmasıyla birçok alanda da ihtiyaç duyulan bir cihazdır. Otomotiv sektöründe de araçların enerji ihtiyacını olduğu marş basma, ışıklandırma, ateşleme gibi birçok işlem sırasında en önemli görevi üstlenen sistemdir. Sahip olduğunuz araç özellikleri ve kullanım amacı olarak en iyi aküyü kullanmak, sizlere hem işlerinizde güvenlik hem de yüksek performans sağlayacaktır.
Akü Ne İşe Yarar?
Aydınlatma, enerji sağlama, araçların çalıştırılması gibi birçok işlevi olan akülerin çalışma prensibi olarak ihtiyaç duyulan alanlarda taşınabilen enerji sağlaması olduğunu belirtmiştik. Tüm bu farklılıklarla birlikte her alan için farklı olarak da tercih edilmektedirler. Otomotiv sektöründe kullanılan akü nedir sorusunu da bununla açıklayabiliriz. Aracın çalışması için motorun ihtiyaç duyduğu enerjiyi, araç aydınlatmasını sağlar. Bir diğer görevi de aracın çalışmadığı süre içerisinde elektrikli aracılara ihtiyaç duyulan enerjiyi verir. Bunu yaparken de işlem sırasındaki elektrik enerjisini kimyasal enerjiye dönüştürerek bir nevi kendini şarj etmektedir.
Akü Nasıl Çalışır?
Akü üzerinde her biri 2 voltluk enerji üreten küçük yapılar bulunur. Aslında akü yapısı içerisinde bu yapılar, ihtiyaç duyulan enerji kapasitesine uygun olarak bulunur. Mesela 12 volt akü de bu yapılardan 6 adet bulunur. Akü yapısında pozitif ve negatif plakalar vardır. Bunlar birbiriyle bağlantılı olmayıp, diğer plakalarla köprü olarak bağlıdırlar. (+) ve (-) olarak dışa enerji bağlantısı oluştururlar. Bu yapılarda meydana gelen kimyasal reaksiyon sonucunda elektrik akımı oluşturulur. Akünün çalışma şekli olarak aslında birbiriyle bağlantılı birçok yapıyı içerdiğini söyleyebiliriz.
Akünün Ömrünü Etkileyen Faktörler Nelerdir?
Öncelikle en iyi akü aracınıza uygun olan aküdür. Akülerin ömrünü belirleyen en önemli hususlardan biri aslında budur. Yanlış seçim hem akü hem de aracınız için olumsuz sonuçlar doğurabilir. Kullandığınız akü 105 amper akü, 90 amper akü gibi yüksek voltaj değerlerine sahip olsa da bunların sağlayacağı yüksek performans, yapılan hatalardan dolayı düşebilir. Genel olarak akülerin performansını etkileyen faktörler ise başlıklar halinde sıralanabilir;- Sıcaklık : Aküler için önerilen ortam sıcaklığı 20-25 derece arasındadır. Fazla ısıya maruz kalan akülerin kullanım ömrü neredeyse yarı yarıya düşer.
- Depolama : Aküler kullanılmadıklari zaman süresi olarak 18 aya kadar dayanabilir. Bu yüzden 6 ay gibi aralıklarla şarj edilmeleri gerekir. Bahsedilen kurşun asit akü, bunları kesinlikle boş veya kısmen boş durumda ise saklamayınız.
- Aşırı Şarj : Aşırı şarj ile aküden aşırı ısı çıkışı meydana gelebilir. Bu da güvenlik sorunlarını ortaya çıkaracaktır. Şarj işlemlerinin çok dikkatli takip edilmesi gerekmektedir.
- Düşük Şarj : Düşük devre geriliminden dolayı aküde sülfatlaşma gibi sorunlar oluşabilir. Bunun da takibinin en dikkatli şekilde yapılması gerekir.
- Düzenli Bakım : Aracınız da olduğu gibi kullandığınız akülerin de düzenli olarak bakımını yapmanız gerekir. Bu bakımlarda temizlik ve bağlantıların kontrolü yapılır. Eğer sorun varsa erken müdahale ile akünüzün ve aracınızın performansını artırabilirsiniz.
- Sıvı Kontrolü : Aküde yer alan sıvının belirlenen seviye altına düşmemesi için rutin kontroller yapılmalıdır. Özellikle yaz aylarında sıvı kaybı daha çok görülebilir.
Akü Bittiği Nasıl Anlaşılır?
Akünün bittiğini anlamanın en belirgin işareti kontak anahtarı çevrildiğinde ve marşa basıldığında marş sesinin gelmemesi ve aracın çalışmamasıdır. Bu durumda gösterge ekranı ışıkları, önce yanıp sonra söner veya hiç yanmaz. Yine de tüm bunlar akünün bittiği anlamına gelmeyebilir. Akü bozulmuş veya şarjı azalmış, akünün ya da marş motorunun kabloları yerinden çıkmış da olabilir. Dolayısıyla öncelikle motor kaputunun açılıp kablo bağlantılarının kontrol edilmesi gerekir.
Kablolarla ilgili herhangi bir problem yoksa, akü bitme olasılığının üzerinde durmak gerekir. Tekrar marşa basıldığında, gösterge ekranının ışıkları sönük görünüyorsa muhtemelen akünün bitmek üzere olduğu veya şarja ihtiyaç duyduğu anlamına gelir. Aynı zamanda gösterge panelinde artı ve eksi kutup işaretleriyle yer alan akü ikaz lambası, marşa basıldıktan sonra yanıyor ve araç çalıştıktan sonra sönmüyorsa, aküyle ilgili bir sorun olduğu anlaşılabilir.
Genellikle servislerde voltmetre cihazıyla yapılan akü ölçümlerinde, akünün şarj olup olmadığı veya bitip bitmediği net olarak ortaya çıkar. Buna göre eğer araç çalışır haldeyken akünün voltajı 13V ila 13,5V civarlarındaysa akü şarj ediyor ve şarj dinamosunda sorun yok demektir. Araç motoru çalışmıyorken, akü 4 saat dinlendirildikten veya farlar 15 saniye boyunca açılıp kapatılıp akü üzerindeki statik elektriklenme alındıktan sonra, ölçülen voltajın 12,4 volttan büyük olması beklenir. Marşa basıldığında da 10 voltun altına iniyorsa, akünün bittiği net olarak ortaya çıkmış olur.
Akü Nasıl Şarj Edilir?
Akü takviye kablosu aracılığıyla gerçekleştirilen bu işlemde, kırmızı kablolar hem aküsü dolu olan hem de boş olan aracın aküdeki (+) kısmına, siyah kablolar da (-) kısmına bağlanır. Sırasıyla aküsü dolu olan araç ve boş olan çalıştırılır. Akım sağlanır. Takviye kabloları çıkartılırken ilk olarak aküsü şarj edilen araçtan başlanmalıdır.